Titulní obrázek

Existuje krátkodobá havarijní pojistka?

14.duben 2012

Už jsme si zvykli uzavírat cestovní pojištění na zahraniční dovolenou. Co kdyby se náhodou něco stalo a my museli k lékaři?. Ale jak se ochránit, kdyby se nám něco stalo s vozem? Můžeme se spolehnout jen na povinné ručení? Odborníci radí – i auto se dá na pobyt v cizině připojistit.

Začít bychom asi měli u čtení dosavadních smluv. Ještě před pár lety byla jasná hranice mezi povinným ručením a havarijní pojistkou. V prvním případě se hradily pouze cizí škody způsobené naším autem, ve druhém naopak poškození našeho vozidla. V rámci konkurenčního boje se však oba produkty velmi přibližují, a tak mnozí motoristé mají povinné ručení, které „má výhody havarijního pojištění“. Jenže to může platit třeba jen na území naší republiky.

Proto je důležité dobře si pročíst smluvní podmínky jednotlivých pojistek. „U některých pojišťoven může mít pojištění územní omezení – například pouze na území naší republiky nebo jen na některé státy. Před odjezdem do zahraničí se vyplatí nastudovat si podmínky spojené s povinným ručením a havarijním pojištěním, protože pojišťovny v rámci těchto produktů standardně nabízejí asistenční služby, například opravu vozu nebo jeho převoz zpět do Česka a zajištění náhradního vozu,“ vysvětluje Richard Kapsa z České pojišťovny.

Pokud zjistíte, že vaše auto se v zahraničí samo neochrání, je dobré uzavřít takzvanou krátkodobou havarijní pojistku, protože není nic horšího než zůstat u nepojízdného auta s minimální hotovostí příslušné zahraniční měny. Právě krátkodobá havarijní pojistka může v této situace výrazně pomoci, i když není zrovna z nejlevnějších. „Pojišťovny umí asi u všech druhů pojištění sjednat krátkodobé pojištění, ale je nutné počítat s tím, že bude dražší než poměrná část klasického pojištění,“ přibližuje Milan Kaněra z ČSOB pojišťovny.

Ovšem i přes o něco vyšší sazbu to není zrovna produkt, na kterém by pojišťovny vydělávaly, a proto o něm tolik nemluví. Na jejich webových stránkách častokrát zmínku o takové možnosti ani nenajdete, přeci jen je to pro pojišťovny poněkud riziková záležitost – když během měsíční smlouvy za pět set korun mají vyplatit třeba opravu za deset tisíc.

„Kalkulace je někdy složitá. V první řadě si pojišťovny na každé smlouvě účtují minimum, aby pokryly své správní náklady, a potom se kalkuluje také s minimální cenou pojistného. Typickým příkladem jsou motorkáři, kteří jezdí jen polovinu roku, ale sazba pojištění se moc neliší od celoroční pojistky.“

Jednoznačnou výhodou havarijní pojistky v zahraničí podobně jako v případě povinného ručení je možnost zavolat na asistenční telefonní linku, kde s vámi budou komunikovat v češtině. Díky tomu máte jistotu, že nedojde k nějakému nedorozumění, které by vyplývalo z nedostatečné znalosti jazyka. Telefonní operátorka vás navíc i v zahraničí navede do servisu, jehož služby nebudete muset zaplatit na místě, ale vyřeší to za vás pojišťovna.

„Existuje síť servisů, které spolupracují s pojišťovnami na takzvané bázi krycích dopisů. Když se stane nehoda a auto je opravováno, pojišťovna vydá servisu potvrzení, že opravu uhradí, a klient zaplatí pouze případně spoluúčast, pokud jí má sjednanou, a může s autem odjet. Zbytek zaplatí pojišťovna,“ uzavírá Richard Kapsa. V dnešním hustém provozu je totiž při cestách do zahraničí dobré myslet nejen na lidi, ale také na auta.